En hel del har hänt den senaste tiden men denna hemsida har inte direkt varit sammarbetsvillig vilket resulterat i att jag lagt denna blogg åt sidan.
 
Vi är nu tillbaka i Bangkok efter att ha blivit blåsta av vårt tidigare boende Teddy Apartments. De påstod att vi skrivit under ett avtal som gällde till mitten av juni och att de inte skulle ge oss våra depositionspengar tillbaka om vi flyttade ut tidigare. Problemet är att vi aldrig sett det avtalet och skulle aldrig gått med på det eftersom ingen av oss skulle vara i landet så länge. De har ljugit om deras policies, säger olika saker till olika hyresgäster och är uppenbarligen bara ute efter att mjölka oss västerlänningar på pengar.
Tyvärr är detta inte ovanligt. Vi har försökt få hjälp från universitetet men de kunde inget göra...
 
Så, snuvade på några tusen kr bestämde vi oss för att flytta ut på studs istället och bo billigare i Bangkok. Eftersom det inte är så många skoldagar kvar kändes det också rimligare eftersom det finns så mycket mer alterantiv här än där vi bodde tidigare. Både bättre vegoutbud och mer saker att göra.
 
I helgen spenderade jag några timmar i Lumpini park, en stor fin park mitt i Bangkok dit många går för att lägga sig och sova i skuggan en stund. Det finns en sovkultur här som jag inte tidigare upplevt. Människor sover verkligen överallt. Personal på universitet ligger på golvet eller sitter på stolar med huvudet lutat mot skrivbord och sover. Personal i butiker och stånd sitter eller ligger ovanpå högar av kläder och sover.
Min gissning är att det beror på hettan.

Besökte även en konstutställning och hittade en festival mitt i stan där de stängt av huvudgatan för att få plats med scener med framträdanden och diverse stånd. En väldigt trevlig överraskning.
 
Imorgon ska jag ta tåget till Kanchanaburi för att spendera ett par dagar på ett Elephant Sanctuary (http://www.elephantsworld.org/) där elefanter som tidigare arbetat på olika turistatraktioner räddats och får en fristad och kan röra sig fritt i ett vackert landskap. Ser verkligen fram emot det!

Kommentera

Publiceras ej