På mellanlandningen i Singapore förvånades jag över hur grön flygplatsen var. Det var som att gå runt i en park full av orkidéer och andra färgsprakande blommor och dammar med stora koifiskar. De hade till vår glädje även ett ritbord (ett sådant där du endast behöver dra kritan över det räfflade motivet ) där vi kunde sitta och fördriva tiden.

Resten av resan till Bali fick jag fönsterplats och därmed första parkett på att beundra molnens alla olika former. När vi närmade oss Bali blev himlen ovanför oss alldeles svart och det blixtrade till emellanåt, men undertill syntes fortfarande klarblå färger med lätta vita moln. En häftig kontrast. Molnskådning är helt klart en av mina favoritsysselsättningar. Perfekt underhållning på flygplan.

Efter bara några timmar på Bali var jag redan förälskad.
Hotellet kändes som ett paradis med vackra utsnidade detaljer överallt, i dörrar, dörrkarmar, i väggar mm och fantastiska gröna tropiska växter.
Samma kväll som vi kom anlände även en kvinna i 50årsåldern med rödfärgat hår från Schweiz. Vi började prata och kom väldigt bra överrens. Det kändes som att träffa en medelålders version av mig själv, nästan kusligt! Men hon var förstås väldigt trevlig att prata med.

Vi åt vår första middag på restaurangen intill hotellet som hade liveband som spelade beatles och andra gamla låtar, så det kändes omedelbart väldigt hemtrevligt.

2 minuters promenad från hotellet låg stranden.
Det fanns en promenadstig som slingrar sig längst med den flera kilometer långa stranden som vi gick på varje dag. På ena sidan havet, på andra sidan de flotta hotellen men även mysiga restauranger med rimliga priser vilket förvånade med tanke på det vackra läget som de hade.

Majoriteten av timmarna på dygnet spenderade vi på stranden.
Fick äntligen läst en skönlitterär bok som jag inte riktigt tillåtit mig själv att göra på länge.
Ett välbehövligt avbrott från all kunskap som jag vanligtvis behöver läsa mig till.

Det var häftigt att varje dag se hur vattnet drastiskt förändrades från att vara ända uppe vid restaurangkanterna på förmiddagen, till att vara flera hundra meter bort frammåt eftermiddagen vilket lämnade alla båtar strandsatta i väntan på morgondagens högvatten. Har inte sett så drastiskt tidvatten tidigare.

På stranden en bit bort fanns en yogastudio, The Power of Now Oasis, som jag besökte ett par gånger.
Det var fantastiskt avkopplande och lyxigt att först sola och bada hela dagen för att sedan avsluta soltimmarna med ett yogapass i en öppen lada gjord av bambu. Hemma är yogastudion utan fönster, och här stod vi mitt ute i naturen och hörde vågor och fåglar och emellanåt kon som de hade på gården.
Bredvid yogaladan hade de "Hammock Therapy" vilket var några hammockar uppsatta som man fick lägga sig i och gunga utan kostnad - underbart.

Vi åt lunch och middag vid stranden varje dag, vi kunde helt enkelt inte låta bli.

Flera av restaurangerna och pubarna hade liveband varje kväll och på gatorna satt lokalinvånarna och umgicks och hälsade glatt när vi gick förbi och det kändes alltid väldigt tryggt att gå hem i mörkret på Bali.
Det enda som skrämde mig ibland var snabba ödlor som susade förbi framför fötterna på oss emellanåt.

Killen i blå tröja stod och hackade till vita stenbitar och satte upp dem på muren för att göra fint till hotellet som höll på att byggas på andra sidan muren...

Här är utsikten vi hade när vi gick ner för trappan från vårt rum ner till poolen. Det stora trädet i bakgrunden var vackert upplyst underifrån på kvällen och såg ut som en gigantisk broccoli.

Överallt fanns olika kusliga statyer som alla hade olika betydelse.

Varje morgon lades små offergåvor ut med blommor. Och dessa små versioner av duvor med vit-svarta prickar på nacken gick alltid runt och små-åt på dem.

Yogastudion, Power of now Oasis. Klasserna hölls på ovanvåningen

Trädvyn från hammocken utanför yogastudion

Enormt träd längs med strandpromenaden

Kokosnötter stora som basketbollar

En av restaurangerna vi åt middag på